Partnerbijeenkomst PPS-project True Price

Op 27 augustus vond de laatste partnerbijeenkomst plaats van het PPS-project 'True Price, van inzicht naar actie', waarvan TAPP Coalitie een van de betalende partnerorganisaties is (samen met o.a. True Price, LTO, MVO-Nederland, Transitie Coalitie Voedsel, Hutten, Bio Winkel Vereniging en Albert Heijn). De PPS is in 2021 gestart en eindigt 28 november met een publieke en gratis slotconferentie (aanmelden kan nog). De PPS leverde al veel interessante acties, inzichten en rapporten op over hoe externe milieukosten en sociale kosten in voedselprijzen berekend kunnen worden, in rekening gebracht kunnen worden en verminderd kunnen worden via True Cost Accounting (TCA).

Tijdens de bijeenkomsten werd een aantal nieuwe onderzoeken toegelicht, waaronder een nog te verschijnen rapport over remediëring (het benutten van de meerprijs die voor de true price van voedsel betaald is, om de externe milieukosten te verlagen of om onderbetaling van boeren te stoppen door een hogere prijs te betalen).  

Eerder werd een rapport gepubliceerd waarin als case een verbruiksbelasting op vlees is onderzocht. Een andere studie rekende de maatschappelijke impact van de eiwittransitie uit. Om de eiwitdoelen voor 2030 te halen (60% plantaardige eiwitten en 40% dierlijke eiwitten) moet de consumptie van zuivel met een derde afnemen (t.o.v. 2020), de consumptie van rood vlees met 50% en bewerkt vlees met 75%, terwijl de consumptie van groenten en fruit met 50% dient te stijgen; voor peulvruchten is dat zelfs een factor 6. Ook de consumptie van vleesvervangers en noten moet verdubbelen, die van zuivelvervangers verviervoudigen. TAPP Coalitie is van mening dat deze te nemen stappen zo omvangrijk zijn dat ze eigenlijk alleen gerealiseerd kunnen worden door middel van prijsprikkels via true pricing (heffingen of meerprijzen op vlees/zuivel) en subsidies of prijsverlagingen voor groente/fruit en zuivelalternatieven.

Voor Hutten werd de totale true price van het bedrijf doorgerekend (330.000 euro per jaar meerkosten), waarbij met name vlees, zuivel en vis hieraan bijdroegen, zie tabel 2 en 3 van dit onderzoek. Het voorstel van TAPP Coalitie om true pricing in de catering alleen toe te passen bij deze producten en niet bij honderden andere voedselproducten (wat een lage true price kent maar wel enorm veel rekenwerk vraagt) wordt door cateraars dan ook verstandig genoemd. TAPP Coalitie deed zelf een pilot waarbij vlees een gemiddeld 40% hogere 'true price' kreeg, maar groente, fruit en vegetarische maaltijden juist 9% goedkoper werden.   

Origineel weergeven