« Kaas en vlees 2x zo duur: klanten betalen 'échte prijs' in Duitse supermarkt»

Gepubliceerd op 03-08-2023

Consumenten moeten deze week opeens bijna twee keer zoveel betalen voor negen producten bij de Duitse supermarkt Penny zoals kaas en worst. Die producten worden deze week verkocht voor de 'echte prijs', waarin ook de kosten voor milieu en gezondheid worden meegerekend. Doel van het experiment is de Duitse koper bewust maken van de werkelijke milieu- en gezondheidskosten voor producten die in de supermarkt worden aangeboden. De huidige prijzen weerspiegelen deze kosten niet.

Voor negen producten moeten klanten van supermarktketen Penny Market deze week de "werkelijke prijs" betalen. De Duitse discounter berekent de kosten van milieuschade door, waardoor een bol mozzarella bijna twee keer zo duur is.

"De impact van onze voedselproductie is niet terug te zien in de prijzen van ons eten", zegt de CEO van Penny Market tegen Duitse media. 

Bij negen producten weegt bijvoorbeeld mee hoeveel methaan vee heeft uitgestoten of hoeveel CO2 een tractor heeft uitgestoten. En als bij de productie pesticiden of stikstof in het grondwater terechtkomen, wordt het product ook duurder.

Daardoor kost een pakje voorgesneden maasdammer deze week 4,84 euro in plaats van 2,49 euro. Het kost 25 liter water om een pakje van 300 gram te produceren. Ook de prijs van een bol mozzarella verdubbelt bijna: van 89 cent naar 1,55 euro. Een pakje weense worst kost 6,01 euro in plaats van 3,19 euro (zie foto). Maar een veganistische schnitzel blijft bijna even duur. Die is maar 14 cent duurder geworden en kost nu 2,83 euro.

De actie is een samenwerking met de Universität Greifswald en de Technische Hochschule Nürnberg, die de ware prijzen hebben berekend. De actie loopt in de 2.150 filialen van de supermarktketen. De extra winst wordt volgens de discounter omgezet in een donatie.

penny 3 producten .png

Het gaat om zowel biologische als niet-biologische producten, als vruchtenyoghurt, kaas, mozzarella en worst. Wetenschappers van de Technische Hogeschool Neurenberg en Universiteit Greifswald hebben de prijzen van de producten berekend op basis van vier factoren: klimaat, water, bodem en gezondheid.

Met de kosten voor klimaat wordt gedoeld op de broeikasemissies die ontstaan binnen het hele productieproces. Onder water wordt het -verbruik en -verontreiniging verstaan. Iets vergelijkbaars geldt voor de bodem en de aantasting daarvan als gevolg van productie. Met gezondheid doelt Penny op de effecten van producten op de gezondheid van mens en dier.

Penny producten true price.png

Meer nieuws over dit thema:

https://www.th-nuernberg.de/forschung-innovation/transfer-und-kooperationen/internationale-forschungsprojekte/wahre-kosten/

https://www.theguardian.com/world/2023/jul/31/german-supermarket-penny-trial-climate-cost-food-meat-cheese

WeTransfer link met TV- en krantenberichten in Duitsland: https://wetransfer.com/downloads/9c159dfc9cfb69ca49912a3dc9800fdb20230731204813/a911a1

 

worst-true-price-1691049059.png